Bryntes

Meny

Heta tips till er långloppsåkare!

Sommaren och hösten är uppbyggnadsfas inför vinterns tävlingssäsong, det är stenhård träning där vi elitidrottare ska krossa gränser gällande obehaglig och utmanande träning och där vissa pass slutar med en spya i buskarna. Samtidigt gäller det att inte kliva över gränsen för mycket, man ska inte slita på kroppen på fel sätt, man måste hålla sig frisk och skadefri för att inte all tid man lagt på träningen ska gå till spillo.

För motionärer har det gått mer och mer efter elitens teknik när det gäller långlopp, många stakar sig genom långa lopp, för att visa sig extra manlig(?) när de egentligen kanske skulle gått fortare att åka klassiskt med fäste.

Men hur ska man träna för att få Vasaloppet och andra långa skidlopp att bli en härlig upplevelse? För att slippa slit, kämpande, en ond kropp med blodsmak i munnen?

Mina absolut bästa träningstips till dig som motionär är följande,

-Det är alltid bra med en så ”grennära” träning som möjligt. På vintern åker du skidor, vad passar då bättre än rullskidor innan snön är på plats? För att få känslan av skidåkning och slipa på tekniken.

14689048_10154652276033023_83336049_o

-Älghufs eller stavgång är mitt bästa tips för att jobba upp konditionen. Gärna i intervallform. Hitta en backe som är lagomt brant (typ slalombacke) och börja med att värma upp genom att gå stavgång upp, gör 6-10 spänsthopp och när du sedan är varm kan du börjar du med intervallerna. En bra början är 4 minuters intervaller, vila halva tiden och upprepa 4 gånger. När du blivit van och vill ha utmaning kan du köra som jag brukar, 8 minuters intervaller Älghufs, ta dig nerför backen fortast möjligt och upprepa 8 gånger. Försök ta det i stegrande fart från intervall 1 till intervall 8, då den sista ska vara den snabbaste som en bra avslutning.

14359822_10154474657188686_1246355575_o

-Hela kroppen hålls upp av bålen, för att orka ha en god teknik ett helt Vasalopp är det viktigt att vara stark i bålen. Är du dessutom en av dom som stakar dig fram, är det kanske ännu mer viktigt. Många skidåkare får problem i ryggslutet efter många år av stakning, därför är det viktigt att vara stark i mage och rygg för att undvika eventuella skador.

14289850_1468200009862024_6867707661616847673_o

Kanske är du den som ska vara extra manlig och staka dig igenom Vasaloppet, kanske är du den som vill ”go back to the 60´s” och köra diagonal. Oavsett kan jag lova dig att om du tränar några pass i veckan, kommer du få en trevlig resa mellan Sälen och Mora.  Om jag hade stått i led två eller längre bak, hade jag definitivt kört med fäste.

Egentligen kanske det är den röda armén som gjort att långlopp handlar mer och mer om att staka sig fram. Jag tänker nog smyga med, lägga på en rökare sista 100 meterna och hoppas att jag gjort ett nog bra jobb..

Oavsett så är en bra start att ge sig ut, en träning som blir av är bättre än ingen träning alls.

Vill ni ha tips på lite övningar ni kan köra på gymmet, se filmen!

Hörs Hejj!